6 suksesstips til din nettbutikk

Lurer du på hvordan du kan optimere din nettbutikk?

Her er tipsene som løfter din nettbutikk til et nytt nivå. Er du ny i bransjen eller relativt ny anbefaler jeg at du leser dette nøye. 

  • Tilby flere betalingsmåter i nettbutikken
  • Lagre kundens opplysninger
  • Ta i bruk trygghetsmerker
  • Mobiltilpass nettbutikken
  • Tilpass deg det lokale markedet
  • Bruk logoer for å øke tilliten

Tilby flere betalingsmåter

En tredjedel av alle som har avbrutt et kjøp på nettet har gjort det fordi de ikke kunne betale med sin prefererte betalingsmåte. Tilby derfor et bredt utvalg av ulike betalingsalternativer for å øke sjansene for at kundene havner i nettop din nettbutikk. Hvis du selger på det norske markedet kan det vært lurt å tilby både kortbetaling og fakturabetaling.

Lagre kundens opplysninger

Pass på at kunden ikke trenger å fylle inn unødvendig informasjon og lagre informasjonen mellom kjøpene. Det er til og med mulig å lagre kortinformasjonen hos de fleste betalingsleverandørene, og flere nye betalingsløsninger lagrer alle opplysninger som trengs. Mange forbrukere sier de vil handle oftere i en nettbutikk som lagrer kortinformasjonen.

Ta i bruk trygghetsmerker

Det finnes flere trygghetsmerker som du kan bruke i din nettbutikk. Noen av dem er lokale, mens andre dekker flere markeder. Det siste initiativet kommer fra den europeiske e-handelsorganisasjonen EMOTA som har lansert et europeisk trygghetsmerke der tolv land deltar. Mange undersøkelser viser at trygghetsmerker øker forbrukernes tillit til nettbutikken.

Mobiltilpass nettbutikken

Hvis du fortsatt ikke har en mobiltilpasset nettside er det på høy tid å gjøre dette nå. Sannsynligvis er dette det viktigste du bør gjøre akkurat nå – ifølge vår undersøkelse handler nesten halvparten av dine kunder via mobilen og mange sier at de har avbrutt et kjøp fordi at nettsiden ikke var mobiltilpasset. 

Tilpass deg det lokale markedet

Konkurransen er sylskarp og før eller senere er tiden inne for å selge på nye markeder. Vær nøye med å tilby lokale betalingsmåter, bare i Norden er det store forskjeller mellom forbrukernes betalingsatferd. Det er også viktig å være tydelig omkring vilkår og å tilby support på lokalt språk.

Bruk logoer for å øke tilliten

Du bør også vise hvilke betalingstyper du tar imot allerede på førstesiden i din nettbutikk. Betalingsleverandørenes logo har høy gjenkjenningsgrad og skaper tillit blant dine kunder.

 

Få med deg de siste e-handelstrendene i Norsk E-handel 2017 - Last ned gratis her.

 

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.