Derfor velger nordmenn utenlandske nettbutikker

Nets’ e-handelsrapport for 2019 viser at 54 prosent av nordmenn har handlet i utenlandske nettbutikker i 2019. Men hva er grunnen til at vi ser til utlandet når vi handler på nett? Her gir vi deg en oversikt over befolkningens netthandel i utlandet, og noen tips til hva norske nettbutikker kan gjøre for å vinne konkurransen.

Årets e-handelsrapport viser at det totale nettforbruket stiger i rekordfart over hele Norden. I 2019 netthandler nordiske forbrukere for til sammen 763 milliarder kroner – noe som er hele 78 milliarder kroner mer enn i 2018. Samtidig viser rapporten at flere nordmenn tyr til utenlandske nettbutikker (54 %), sammenlignet med de finske (52 %), danske (46 %) og svenske (38 %) naboene våre.

 

Lar oss friste av lavere priser

Hovedgrunnen til at vi handler i utenlandske nettbutikker, er de lavere prisene. Faktisk oppgir hele 62 prosent at de ser til utlandet for å spare penger. I tillegg tilbyr disse nettbutikkene ofte et større utvalg eller varer som ikke er tilgjengelige i norske nettbutikker, noe som også kan være forlokkende.

Dette er hovedgrunnene til at vi handler fra utenlandske nettbutikker:

  1. Lavere priser (62 %)
  2. Varen er ikke å få kjøpt i Norge (44 %)
  3. Større utvalg (37 %)
  4. Unik vare/tjeneste (29 %)
  5. Jeg er stamkunde hos én eller flere utenlandske nettbutikker (10 %)

Norske butikker som tilbyr elektronikk og klær/sko, er blant dem som har mest konkurranse fra utenlandske nettbutikker. For å møte denne trusselen er det viktig å bygge på fordelene som ligger i å operere fra Norge, samt tilpasse tilbudet sitt bedre etter nordmenns handlevaner og behov.

Norske nettbutikker nyter samtidig større tillit blant nordmenn og har dessuten fordelen av en kortere avstand til sluttbrukeren, samt en bedre forståelse av nordmenns kjøps- og lojalitetsprosesser. Dette er også en ting som det blir stadig viktigere å utnytte i tiden fremover.

Dette er hovedgrunnene til at vi ikke handler fra utenlandske nettbutikker:

  1. Usikker på toll/moms (36 %)
  2.  Vanskelig å returnere varen (24 %)
  3. Jeg stoler ikke på utenlandske nettbutikker (21 %)
  4.  Usikker på butikkens kjøpsvilkår, for eksempel totalpris, leveringstid, fraktkostnader (20 %)
  5. Usikker på rettighetene mine som forbruker, for eksempel garanti, reklamasjon (20 %)

Disse landene handler vi mest fra

Kina utmerker seg som det mest populære landet å handle fra, mens USA og Storbritannia følger på de neste plassene. I Skandinavia for øvrig er tendensen annerledes, der svenskene og danskene foretrekker engelske og tyske nettbutikker. Når vi sammenligner kvinner og menn, ser vi at 59 prosent av norske menn handler i utenlandske nettbutikker, noe som er 11 prosentpoeng mer enn kvinnene.

Selv om vi foretrekker å handle fra Kina, har det store landet i øst likevel falt ett prosentpoeng siden 2018. Også store nasjoner som USA, Storbritannia og Tyskland mister norske kunder i 2019.

Disse landene handler nordmenn mest fra (tall fra 2018 i parentes):

  1. Kina: 43 % (44 %)
  2. USA: 34 % (37 %)
  3. Storbritannia: 32 % (37 %)
  4.  Sverige: 19 % (19 %)
  5. Tyskland: 14 % (18 %)

 

Mer rettferdig konkurranse med 350-kronersgrensens bortfall?

350-kronersgrensen har siden 2015 sørget for at vi helt toll- og avgiftsfritt kan handle varer fra utlandet som har en verdi på under 350 kroner. Når denne ordningen forsvinner 1. april, må vi betale toll og avgifter for alle varer – uansett pris.

– Helt siden 350-kronersgrensen ble lagt frem for fem år siden, har vi jobbet utrettelig for å få den fjernet. Målet har vært å skape like konkurransevilkår mellom norske handelsbedrifter og utenlandske nettselskaper, så vi ble glade da Stortinget besluttet at grensen skal avskaffes, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke Handel.

Gleden tok imidlertid brått slutt for Virke og mange norske handelsbedrifter, da regjeringen nylig foreslo at utenlandske nettbutikker skal slippe å innbetale toll på klær og tekstilvarer under 3000 kroner.

– Det er velkjent at 350-kronersgrensen har rammet norsk handel hardt. Og nå vil regjeringen gjøre vondt verre ved å øke grensen for tollfri privatimport av tekstiler – mens norske tekstilbedrifter selv må betale full toll, sier Andersen.

Hvorvidt regjeringens forslag vedtas eller ikke, er fortsatt uvisst – men Andersen har en klar oppfordring til myndighetene:

– Hvis regjeringen mener det blir for komplisert å kreve toll fra utenlandske nettbutikker som selger klær til Ola og Kari, ja, da gjenstår bare ett alternativ: Da må også norsk varehandel få ta inn varene tollfritt.

 

Hva kan norske nettbutikker gjøre for å hevde seg i konkurransen?

Uavhengig av kommende tollregler, viser årets e-handelsrapport at det er spesielt to ting du bør huske på i konkurransen om de norske netthandlerne:

Vis totalsummen så tidlig som mulig. Når forbrukerne avbryter et kjøp, er det som oftest på grunn av dyr levering. En rekke forbrukere hopper av fordi frakten gjør den samlede prisen for høy. Nettbutikker bør derfor vurdere å oppgi den samlede prisen så tidlig som mulig i kjøpsprosessen, for å unngå at forbrukeren får en ubehagelig overraskelse rett før kjøpet skal gjennomføres.

 Gi kundene muligheten til å lagre opplysningene sine. Forbrukerne liker netthandel blant annet fordi det er enkelt og praktisk, og i kjøpsprosessen oppgir hele 58 prosent at de svært gjerne vil slippe å måtte taste inn kortopplysningene sine. Det er derfor viktig å tilby forbrukerne muligheten til å lagre kortopplysningene sine når de handler i nettbutikken din.

Selv om hovedtrenden er den samme som tidligere år, nemlig at netthandelen fortsetter å vokse, ser vi stadig nye og interessante utviklinger i markedet. Ønsker du å lese flere sentrale tall fra e-handelsrapporten og få et innblikk i de mest aktuelle trendene på markedet? Da kan du laste den ned i sin helhet her – helt gratis!

Norsk e-handelsrapport 2019

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.