Hvordan få kunder til å melde seg på nyhetsbrev?

E-handelsaktører gjør klokt i å vurdere hvordan de kan få mer ut av annonsekronene sine. En måte å gjøre dette på, er å øke verdien av nettsidebesøk, konverteringer og kjøp. Du kan ta sikte på å øke antall produkter en kunde legger i handlekurven, men du kan også jobbe med å få flere kunder til å melde seg på nyhetsbrevet ditt. På den måten kan du enkelt nå dine tidligere kunder via e-post – og få dem til å handle hos deg igjen og igjen.

Men hvordan får du egentlig kunder til å melde seg på nyhetsbrevet ditt? I dette blogginnlegget gir jeg deg noen gode tips til hvordan du oppnår nettopp dette. Jeg kommer til å sneie innom jussen, men jeg skal gjøre mitt beste for å unngå at du sovner.

Innlegget er basert på egne erfaringer med netthandelsaktører jeg har samarbeidet med, samt hva jeg har opplevd og sett andre netthandelsaktører gjøre.

 

Først av alt: Unngå kjedelig tekst i avmerkingsboksen din

Et godt utgangspunkt er naturligvis å ha en avmerkingsboks som en bruker kan hake av ved utsjekking – en «Ja takk, jeg vil gjerne motta nyhetsbrevet»-boks der brukeren melder seg på e-postlisten din.

Mange bruker allerede en slik boks, men utfordringen er at konverteringsraten ofte er svært lav. Det kan være mange årsaker til dette, men først og fremst skyldes det en dørgende kjedelig tekst. «Ja takk, jeg vil gjerne motta nyhetsbrevet» er fantasiløst og vil ikke lokke mange brukere til å registrere seg.

Gerd Altmann-Special offer

Du bør derfor gjøre et forsøk på å skrive en mer kreativ tekst som både pirrer nysgjerrigheten og som er konkret. Her er noen eksempler:

  • Vil du ha VIP-tilgang til nye produkter? Få tilsendt de heteste nyhetene direkte til innboksen din.
  • Spar opptil 70 % på populære produkter – meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag.
  • Vil du lese mer om [sett inn nettbutikkemne]? Meld deg på i dag for å få tilsendt det beste innholdet vårt.

Det er viktig at du gir brukeren noe konkret og brukbart.

Eksemplene ovenfor er betydelig mer spennende og tiltalende enn den traurige teksten jeg nevnte tidligere. Så har du en kjedelig tekst for øyeblikket, kan du med fordel friske denne opp litt. Jeg garanterer at du vil merke det på konverteringsraten din.

 

Gjør avmerkingsboksen godt synlig

Det hjelper lite å ha en avmerkingsboks med god og fengende tekst dersom brukerne ikke får øye på den. Dessverre er det mange e-handelsaktører som gjemmer en avmerkingsboks under knappen, langt unna der hvor brukeren skriver inn e-postadressen sin.

Sørg for at avmerkingsboksen din er godt synlig – helst under eller rett ved siden av feltet der brukeren skriver inn e-postadressen sin.

 

Og nå over til det spennende: alle lovene og reglene!

Før du faller helt ut her, la meg bare slå fast følgende: Det er ikke alltid smart å bryte reglene. Men det er heller ikke smart å være så prektig at man overholder regler som ikke engang finnes.

Dessverre hersker det mye usikkerhet rundt hva man har lov og ikke lov til. Men siden juss ikke er det mest spennende emnet, holder jeg det i punktform. Her er noe av det jeg litt for ofte ser bedrifter gjøre feil:

  • Det er ikke tillatt å utelate avmerkingsboksen og bare bake inn i handelsbetingelsene (som jo må aksepteres ved et kjøp) at en bruker blir påmeldt nyhetsbrevet. Et slikt samtykke er ikke tilstrekkelig (sjekk markedsføringsloven hvis du absolutt vil).

  • Du må som hovedregel ikke la avmerkingsboksen være ferdig utfylt, altså at det allerede står en hake der selv om brukeren ikke klikker i boksen.

    I agree

Som med (nesten) alle juridiske spørsmål, finnes det unntak fra hovedreglene. Dette er imidlertid altfor omfattende til å gjennomgå i dette innlegget, og det avhenger også i stor grad av det konkrete tilfellet. Min anbefaling: Ta opp juridiske spørsmål med advokater (og ikke i et Facebook-forum).

 

Hva er en god konverteringsrate?

Når du har kommet i gang med – eller allerede har implementert – ideene ovenfor, kan det være nærliggende å spørre seg selv: «Hvor god er egentlig konverteringsraten min?» Med andre ord: Hvor god er jeg til å få kundene mine til å melde seg på nyhetsbrevet i tillegg til å foreta et kjøp?

Dette kan avhenge av flere faktorer. I 2020 har jeg samarbeidet med over 50 ulike e-handelsaktører, og her er noen tall:

  • De laveste 10 prosentene hadde en konverteringsrate på 1,7 prosent.
  • De øverste 10 prosentene hadde en konverteringsrate på 22,7 prosent.
  • Den gjennomsnittlige konverteringsraten var 5,2 prosent.
  • Den høyeste konverteringsraten var 47 prosent (!).
  • Den laveste konverteringsraten var 0,5 prosent.

Utnytt kvitteringssiden best mulig

Alle brukere som foretar et kjøp, havner som regel på en kvitteringsside – eller en «Takk for kjøpet»-side. Her kan du med fordel gi brukeren en ny mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet hvis vedkommende ikke gjorde dette via avmerkingsboksen.

I tillegg har jeg god erfaring med følgende verktøy:

  • Sleeknote – et sprettoppvindu som tilbyr brukeren å melde seg på nyhetsbrevet.
  • Gamification (LeadFamly, Scratcher.io) – der brukeren får spille et morsomt spill mot å oppgi e-postadressen sin.

Du kan også bare plassere et skjema på kvitteringssiden, slik at kunden enkelt kan melde seg på.

Kasper Friis

Kasper Friis

Kasper Friis er marketing automation-ekspert og eier av byrået WeAutomate ApS, hvor han jobber 100% med marketing automation. Kasper hjelper mellomstore bedrifter med å produsere mer relevant innhold og skape bunnlinje gjennom å sikre tillatelser som e-mails og SMS.

Følg Kasper Friis på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.