Slik administrerer du nettbutikken din

Å administrere en nettbutikk kan være like tidkrevende som en fysisk butikk, men det er noen enkle ting du kan gjøre for at jobben blir litt lettere.

Du vil raskt oppdage at du trenger mer lagerplass, både til nye varer som utelukkende blir solgt i nettbutikken, og til en større beholdning av varene som blir solgt både fysisk og på nett.

Det flere ulike lagerløsninger du kan vurdere.

1. Bruk ditt nåværende lager

Den første muligheten er å bruke lageret du allerede har, hvis du har plass. I oppstartfasen er dette den mest opplagte måten å oppbevare varene til nettbutikken på siden den er helt gratis. Husk å ha oversikt over lagerbeholdningen, slik at du ikke selger den siste varen både i butikken og på nettet.

2. Lei et lager

En annen løsning er å leie et lagerrom der du kan oppbevare varene dine og selv hente dem når de skal sendes. I oppstartsfasen kan dette være en dyr løsning, og du risikerer at det er lange bindingstider på lagerrommene.

3. Pick & Pack

Den tredje muligheten er Pick & Pack-konseptet. Her er det et annet selskap som tar seg av både lager og levering. Når du mottar en ordre, sender du den videre til Pick & Pack-leverandøren som sender pakken til kunden. På denne måten slipper du unna mye jobb, og fordelen er at det er enkelt og tidsbesparende. Ulempen er at det selvfølgelig er en større kostnad.

I oppstarten må du holde kostnadene så lave som mulig. Du bør derfor ha de ekstra varene på lageret du allerede har, så langt det er mulig.

 Få inn pengene

I din fysiske butikk har du god kontroll på betaling og økonomi. Kassen telles opp hver dag, du har dagsavslutning og innimellom får du besøk av en regnskapsfører som ser igjennom papirene. Det er litt annerledes i en nettbutikk.

For eksempel kan en nettbutikk ikke trekke pengene før varen er pakket og det er laget en leveringsetikett, slik at kunden kan følge med på hvor pakken er. Du kan få hjelp av et selskap som profesjonelt jobber med betalingsløsninger, for å hente betalingen på den riktige måten.

Dette bør du gjøre:

  • Vurder om det er mulig å bruke ditt nåværende lager i starten. Hvis ikke må du ha en ekstern løsning. Med et raskt Google-søk på ”lagerløsninger” finner du mange muligheter du kan se på.
  • Kontakt et selskap som jobber profesjonelt med betalingsløsninger. Selskapet kan hjelpe deg med å få orden på nettbutikkens betalingsløsninger. Husk at du allerede har mye erfaring med å administrere den fysiske butikken, og du kan også lære å administrere en nettbutikk.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.